برگزاری کارگاه های تخصصی روایت پژوهی و ارائه مقالات در پردیس شهید هاشمی نژاد
به گزارش روابط عمومی پردیس شهید هاشمی نژاد، دکتر حری صبح امروز درکارگاه تخصصی روایت پژوهی اظهار داشت: فعالیت بنیادی در مسائل علوم انسانی بسیار کم است و لازم است نمایشنامه نویسی و نگارش خلاق وارد محیط های آموزشی شود.
عضو کمیته علمی همایش با بیان این نکته که باید ادبیات را از پشت میز در بیاوریم عنوان کرد: ادبیات باید به صورت میدانی کار شود و نسلی از اساتید را باید تربیت کنیم که نوآوری علمی ایجاد کنند.
وی در رابطه با وجوه مختلف بازنمایی گفتمان روایی، افزود: گفتمان ها انواع مختلف دارد از جمله گفتمان مستقیم، غیر مستقیم و گفتمان آزاد که ترکیبی از مستقیم و غیر مستقیم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک ومدرس دوره بالندگی اساتید دانشگاه فرهنگیان ، تفکر نقادانه و نوشتار خلاقانه را نیاز اساسی دانشجو معلمان دانست.
دکتر ابوالفضل حرّی در گفت و گو با خبرنگار پرهام با بیان اینکه معلم باید یک ذهن استنتاج گر و تحلیل گر داشته باشد، عنوان کرد: تفکر نقادانه و نوشتار خلاقانه به دانشجو معلمان کمک می کند تا بتوانند آنچه در ذهن دارند را پیاده کنند.
وی با اشاره به وجود تفاوت میان هدف روایت پژوهی و روایت شناسی تصریح کرد: دانشجویان باید در سطوح مختلف روایت پژوهی بهترین عملکرد را داشته باشند، این سطوح عبارت اند از مشاهده دقیق، یادداشت، تحلیل و تفسیر نتایج به گونه ای که بتوانند مشاهدات کارورزی خود را بدون هیچ مشکلی ثبت کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: دانشجویان در سطح اول و دوم روایت پژوهی که همان مشاهده دقیق و یادداشت برداری است، مشکلی ندارند اما در تحلیل و تفسیر نتایج نمی توانند به درستی عمل کنند.
وی با بیان اینکه روایت پژوهی کمک می کند تا شناخت دقیق تر فضای آموزشی میسر شود، گفت: یکی دیگر از مزایای روایت پژوهی نمایان کردن نقاط ضعف است که در نهایت با ارائه راهکارهای مناسب باعث می شود نقاط ضعف کمرنگ تر شوند.
دکترحرّی ادامه داد: یکی از شیوه های روایت پژوهی اصلاح گزارش نویسی و ثبت وقایع است به گونه ای که مانند یک تحقیق و پژوهش عمل شود زیرا دانشجو باید در ورای یک امر محسوس، نامحسوسات فضای آموزشی را ببیند.
به نقل از روابط عمومی پردیس شهید هاشمی نژاد، دکتر شعیری نیز صبح امروز در دوره بالندگی اساتید دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: روایت در راستای ایجاد ارزش است و در زبان شناسی نیز ارزش ها در راستای ایجاد تفاوت و تمایز هستند.
استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیته علمی همایش روایت پژوهی با اشاره به اینکه فریب در سیستم ارزشی چالش ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: در بین سیستم های ارزشی سیستمی مناسب است که بر مبنای واقعیت باشد، همچنین روایت ها نیز باید به گونه ای باشند که باور را در مخاطبین ایجاد کنند و مخاطبین به موضوع علاقه مند شوند.
.وی در ادامه تصریح کرد: کارورز با روایت های قدسی و الهی درگیر نیست بلکه با روایت های قابل لمس رو به رو است و به همراه ارزش مسائل تولید می شوند، ارزش ها نیز دارای رتبه هستند.
دکتر شعیری در ادامه به تشریح میزان اهمیت ارزش در روایت پژوهی پرداخت و افزود: روایت تولید کننده ارزش است، روایتی که ارزش را تولید نکند دارای مشکل است و همه روایت ها دارای نظام ارزشی هستند.