نگارش خلّاق گامی در جهت کار بردی سازی علوم انسانی
دکتر لطیف نژاد، مدرّس ادبیّات پردیس شهید هاشمی نژاد طی گفتگویی با روابط عمومی پردیس در خصوص واحد درسی نگارش خلاق گفت :
واحد نگارش خلّاق با آموزش «شیوه های ادبی ساختن موضوع» آغاز شد و با نُه کار عملی «خاطره نویسی»، «قطعۀ ادبی»، «نماد گرایی» (سمبولیسم) و یافتن نمادها، «داستان نمادین»، «خلاصه نویسی»، «گزارش»، «سفر نامه»، «بازآفرینی» آثار ادبی مشهور و «زندگینامه» در دو گروه 9321 و 9322 رشتۀ علوم تربیتی مرکز شهید کامیاب سبب تغییر نگرش دانشجویان نسبت به موضوع نگارش و تقویت مهارتهای نگارشی خواندن، نوشتن، فنّ بیان، شنیدن و نگارش ادبی شد. کارگاهی بودن کلاس و تمرین های عملی نوشتاری در ابتدا سبب نا رضایتی و اعتراض دانشجویان شد و دلیل آن احساس ناتوانی از نوشتن و نگرانی در مورد نمرات بود، امّا به تدریج حسّ خوب نوشتن و توانایی بیان افکار و احساسات شخصی و خلّاقیّت در بیان جای آن را گرفت. دانشجویان برای نگارش هر نوع ادبی احتیاج به نمونه های عملی داشتند، بنابر این برخی آثار در کلاس مطرح می شد و برخی دیگر در در خارج از کلاس مطالعه می شد تا دانشجویان را برای خلق آثار جدید آماده کند. این موضوع سبب ارائۀ داستان هایی از مثنوی مولوی در نماد گرایی و داستان نمادین و همچنین اشعاری از حافظ، سعدی و نظامی برای بازآفرینی و مطالعۀ سفرنامه های مشهور جهان، زندگینامه های شخصیّت های معروف و گزارشی از شهر های مختلف استان خراسان و کرمان شد. درس نگارش خلّاق که با آموزش هنر صفحه آرایی وتزیین دفاتر با انواع شیوه های هنری همراه بود، دفاتر زیبا و ماندگاری به یادگار گذاشت که می تواند یکی از ابزار های کمک آموزشی غنی در کلاس های درسی ابتدایی باشد.
در پایان لازم به ذکر است که حاصل کار دانشجویان در فایل های تصویری و دو فایل پی دی اف «مجموعه داستان نمادین» و «بازآفرینی آثار ادبی کهن» تدوین وجمع آوری شده است. هنگام جمع آوری و ویرایش داستان ها به نکته ای برخوردیم که ذکر آن ضروری به نظر می رسد؛ اغلاط املایی قابل توجّه در آثار دانشجویان به ما هشدار می دهد که نگران حفظ خطّ فارسی باشیم و در روش های تدریس ادبیّات و زبان فارسی باز نگری کنیم. این معضل ریشه در کاربرد خط فینگیلیش در دنیای مجازی دارد که تهدیدی برای خطّ فارسی محسوب می شود و اگر این روند ادامه یابد، خطّ فارسی به تدریج به فراموشی سپرده میشود.
نگارش خلّاق گامی در جهت کار بردی سازی علوم انسانی است و با توجّه به اینکه از سال آینده کتب درسی متوسّطه تغییر می کند و دروسی مشابه نگارش خلّاق جایگزین دروس زبان فارسی می شود، روش تدریس این ترم، الگوی پیشنهادی مناسبی برای سال آینده خواهد بود.




