پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد

نخستین همایش "هفت شهر عشق" با رویکرد ادبی_فرهنگی به همراه آیین بزرگداشت عطار نیشابوری برگزارشد

نخستین همایش "هفت شهر عشق" با رویکرد ادبی_فرهنگی به همراه آیین بزرگداشت عطار نیشابوری و نکوداشت عطارپژوه شهیر کشور_استاد اشرف‌زاده، سه شنبه ۲۸ فروردین‌ماه در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی پردیس شهید هاشمی‌نژاد، در این مراسم استانی که با مشارکت پردیس‌های مشهد، مرکز آموزش عالی عطار و سایر نهاد‌ها و موسسات آموزشی برگزار گردید، دکتر رضا‌ اشرف‌زاده در کنار اساتید و مفاخر ادبیات استان، مسئولین و جمع کثیری از دانشجویان حضور بعمل آورده و مورد تقدیر قرار گرفت.

در ابتدای مراسم، دکتر مجتبوی_رئیس مرکز آموزش عالی عطار و رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان استان ضمن اشاره به جایگاه رفیع شیخ عطار و عدم شناخت لازم این مقام در جامعه، بر شناخت بیشتر و بها دادن به این سرمایه‌های ملی تاکید کرد. 

دکتر تقی‌پور_مدیریت امور پردیس‌های خراسان رضوی ضمن خوش‌آمد گویی به حضار و مسئولین محترم و یادبود چنین مفاخر در ادبیات کشور، افزود: این یک جلسه قلبی و عاشقانه‌است. امید‌ است برگزاری این محفل‌ها پایدار و فضای آموزشی و علمی مملوء از ادیبان عطارپژوه باشد.

دکتر فخراسلام_استاد دانشگاه آزاد مشهد: 
هدف در منطق‌الطیر همانند رستم در شاهنامه است. همانطور که رستم به شاهنامه رونق بخشید، استاد اشرف‌زاده نیز به  دانشگاه آزاد خراسان رضوی و ادبیات فارسی رونق بخشیدند.

سپس در ادامه مراسم دکتر اشرف زاده_چهره مشهور ادبیات و عطار پژوه بزرگ، کلام خود را به اشعار عطار آمیخت و به ایراد سخن پرداخت: عطار نقطه برجسته‌ای بود که اگر نمود نداشت نه مولوی بود و نه مثنوی
وی همچنین به مشابهت‌های بسیار اندیشه و بیان عطار با دیوان شمس تبریزی اشاره کرد و در ادامه بیان داشت: عشق درون‌مایه تمامی آثار عطار است. عشق باید درد و شوق داشته باشد و کمتر کسانی هستند که این درد و شوق را احساس می‌کنند.
طبق اندیشه عطار، انسان سایه خداست. مقامی والا که اگر می‌خواهد حقیقت خود را بداند، وجودش آیینه‌ای‌ست که می‌تواند جلوه جمال الهی را نشان دهد.

دکتر زرقانی_استاد دانشگاه فردوسی مشهد با ذکر اینکه اگر قرار بود عطار شاگردی داشته باشد قطعا یکی از آنها استاد اشرف‌زاده بود بیان کرد: ابیاتی که در مختارنامه هست در مقابل افکار عرفا قرار دارد و اندیشه‌هایی که در مختارنامه آمده با منظومه عرفانی سازگار نیست؛ عطار جهان‌بینی خیامی دارد.

دکتر قیامتی از اساتید دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد که تفاوت ادیان و مذاهب انسانها را در مقابل هم قرار نمی‌دهد. عطار در زمان قحطی و خشکسالی بود اما آزاد اندیشانه با خدای خود گفتگو می‌کرد.