پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد

فراخوان پذیرش مقاله برای فصلنامه پژوهش در تربیت معلم

~~پژوهشگران ارجمند
به اطلاع می رساند فصلنامۀ "پژوهش در تربیت معلم" وابسته به دانشگاه فرهنگیان، نتایج پژوهش های اصیل، تخصصی و مرتبط با حوزۀ تربیت معلم را منتشر می نماید و در این راستا تا کنون دو شماره از این نشریه تولید و منتشر شده است. معاونت پژوهش و فناوری در نظر دارد براساس برنامه ریزی به عمل آمده پس از انتشار شمارۀ سوم، امور مربوط به دریافت درجۀ علمی پژوهشی مجله را از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کند. از این رو از عموم پژوهشگران حوزۀ مطالعات تربیت معلم درخواست می شود مقاله های پژوهشی خود را با در نظر گرفتن محورهای موضوعی زیر جهت بررسی و انتشار به نشانی زیر ارسال نمایند.
http://te-research.cfu.ac.ir 
 
اهداف انتشار فصلنامه:
1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی
2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان
3 .  ایجاد بستر برای سیاست گذاری  و برنامه ریزی در تربیت معلم  و دست یابی به کیفیت برتر
4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصۀ تخصصی در جامعۀ علمی ایران

 محورهای پذیرش مقالات:
الف) اسناد فرادستی و مبنایی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشۀجامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامۀ درسی ملی و تربیت معلم

ب) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم
-   آینده پژوهی در تربیت معلم
- برنامه های درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی  و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی ( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگی های معلمی
- تربیت معلم در حوزه های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش کودکان استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم
- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان
- سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان
- تطبیق برنامه های درسی تربیت معلم در ایران و جهان
پ) تحول، خلاقیت و نوآوری در تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفۀ تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان( روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)
ت) توسعۀ حرفه ای معلمان
-دانش و تفکر معلمی 
-توسعۀ هویت، عاملیت و زندگی حرفه ای معلمان
-روش های نوین و فعال آموزش و تدریس
-تکنولوژی آموزشی، بسترهای مجازی  و رشد حرفه ای  معلم
- مربیگری در تربیت معلم
-قابلیت های اخلاقی و عقلانی (منش و روش)در توسعۀ حرفه ای معلمی
- مهارت های تأملی در توسعۀ حرفۀ معلمی
- توسعۀ فرهنگ آموزش و تدریس
- مبانی روان شناختی، آموزش هیجانی و توسعۀ معلمی
ث) جامعه و تربیت معلم
- بازنمایی خلقیات و فرهنگ ایرانی در حرفۀ معلمی
- جایگاه اجتماعی و نقش معلمان در جامعه 
- خانواده، مدرسه و حرفه معلمی
-زبان، نژاد، قومیت و آموزش چند فرهنگی در مدرسه و تربیت معلم
- جنسیت و تربیت معلم
- معنویت و  تربیت معلم